Meld je aan voor de nieuwsbrief van Collage

toestemming

Volg Collage

 
 
 
 
 
 
cover photo

Peter Huppes

Peter Huppes

Algemene informatie

Peter Huppes is een behalve een bevlogen theaterdocent een ras verteller en innemend acteur. Zijn vertellingen zijn een klein feestje en de kleuters dromen weg in de sprookjes voorstelling Prinses in de Toren. In zijn historische verhalen neemt hij de leerlingen mee alsof ze er zelf bij waren; ze maken het mee. Met foto's en filmpjes op het digi-bord komt de geschiedenis tot leven. De quiz tenslotte maakt het helemaal af. Met de vertellingen is Peter ook als invaldocent te boeken.

Contactgegevens

Contactpersoon

Naam: Peter Huppes

Email: peter.huppes@ckvalmere.nl

Activiteitenoverzicht Account overzicht

De Inca’s, de Spaanse veroveraars en de kinderen van Peru

Een vertelling en quiz
(Ook als invalles te boeken)

Op enthousiaste, interactieve en beeldende wijze vertelt Peter over het land Peru en de Inca’s. Hij neemt hij aan de hand van mooie foto’s de...

De Inca’s, de Spaanse veroveraars en de kinderen van Peru

Een vertelling en quiz
(Ook als invalles te boeken)

Op enthousiaste, interactieve en beeldende wijze vertelt Peter over het land Peru en de Inca’s. Hij neemt hij aan de hand van mooie foto’s de leerlingen mee door de geschiedenis van de Inca’s, waarbij uitgebreid wordt ingegaan op de huidige kinderen van Peru. Hoe die leven, leren, eten en zich kleden.


De groep kijkt, luistert, reageert en spiegelt zich aan de foto’s en verhalen.
Het is behalve een feitelijk ook persoonlijk verhaal, immers; Peter is zelf in Peru geboren en er onlangs nog geweest. De aanleiding daarvoor was een Cuchimilco, een eeuwenoud Inca-beeldje dat hij al zijn hele leven heeft. Maar nooit wist hij waar dit beeldje voor gemaakt is. Is het een godsbeeldje? Is het speelgoed?
Peter neemt de kinderen mee op zijn speurtocht naar de origine van dit beeldje. Het voert dwars door Peru en de Andes en is de rode draad in de vertelling.

Tijdens deze avontuurlijke speurtocht komt hij onderweg veel kinderen tegen die zo’n ander leven hebben dan de kinderen in Nederland.
Ook komt hij erachter dat onze aardappelen, tomaten, pepers en maïs oorspronkelijk daar vandaan komen.
Samen met de klas ontdekt Peter opnieuw de Inca geschiedenis. En de verovering en plundering door de Spanjaarden. Ook het raadsel van het beeldje wordt opgelost.
Uiteraard zijn er filmpjes en veel bijzondere foto’s op het digibord. Daarbij is veel oog voor de kinderen van Peru.

Tot slot speelt Peter met de groep de Grote Inca Quiz!

Prijs: 180,- per twee op één dag

De Inca's - Verteller in de klas

PO Gr. 5/6, 7/8

UitvoerderPeter Huppes

Beschikb. totBeschikbaar tot01-07-2022

LocatieIn school

ThemaNiet beschikbaar

SeizoenNiet beschikbaar

Prijsindicatie€ 90,-

Duur1:30

LesstofvervangendNee

We gaan op reis

Ja, we gaan varen! We gaan met elkaar aan boord bij een van Nederlands grootste helden: Admiraal Michiel de Ruyter. Op zijn schip reizen we door de tijd en duiken de geschiedenis in, om op zoek te gaan naar nog meer Nederlandse...

We gaan op reis

Ja, we gaan varen! We gaan met elkaar aan boord bij een van Nederlands grootste helden: Admiraal Michiel de Ruyter. Op zijn schip reizen we door de tijd en duiken de geschiedenis in, om op zoek te gaan naar nog meer Nederlandse helden. En die gaan we vinden ook!

Wie door de geschiedenis heen in ons land heel dapper was, kon zomaar een nationale held worden en een standbeeld krijgen. Zo kan je de Nederlandse geschiedenis aflezen aan de standbeelden die her en der staan:

Grutte Pier, Willem van Oranje, Piet Hein, Michiel de Ruyter, Vincent van Gogh, Hannie Schaft, Johan Cruijff.

De helden brachten ons roem, rijkdom, kunst, verbondenheid, identiteit en nationale trots. Straten en pleinen stroomden vol om ze toe te juichen.

‘Piet Hein zijn naam is klein. Zijn daden benne groot. Hij heeft gewonnen de Zilverenvloot!’

Zeehelden – trots?

Helden maken wie wij als Nederlanders zijn. En zeehelden al helemaal. Ze brachten ons grote welvaart en roem. Ontdekkingsreizen, handel, zeeslagen. Onze Gouden Eeuw is in feite een zeehelden-verhaal waar we nog steeds trots op zijn.

Trots? Hoewel? Er zijn helden bij waar we ons nu beter voor kunnen schamen.

Maar om het daarover te kunnen hebben gaat Peter met de klas kijken hoe het er in de Gouden Eeuw in Nederland aan toe ging. Hoe zag Nederland er toen uit? Waarom gingen we toen de zee op? En hoe was het leven voor de kinderen in die tijd?

Aan boord bij Michiel de Ruyter

Peter neemt de leerlingen mee op reis door de geschiedenis. Samen met uw leerlingen stapt hij aan boord bij Michiel de Ruyter. In de klas klimmen ze in de masten tot in het kraaiennest, sturen tegen de storm in en ontsnappen maar net aan de piraten! Spannende zeereizen zijn de rode draad door de vertelling.

Aan de hand van veel plaatjes en filmpjes op het digi-bord snuift iedereen de zilte lucht op. Met elkaar zijn uw leerlingen de scheepsjongens, voelen ze de wind in hun haren, zien ze onbekende kusten, trotseren ze de stormen en lijden ze aan scheurbuik. Tijdens de zeeslagen klampen ze zich vast aan de standvastigheid van onze grote held: admiraal Michiel de Ruyter.

Van Held naar Schoft

In het verhaal neemt Peter de ruimte om afslagen door de tijd te nemen. Afslagen naar andere helden uit de Nederlandse geschiedenis: Johan Cruijff, Hannie Schaft, Rembrandt van Rijn. De kinderen komen zelf ook aan het woord over hún helden.

Om dan opeens bij Jan Pieterszoon Coen uit te komen. De trots van Hoorn die ons land in de 17e eeuw zo veel welvaart heeft gebracht. Wat een groot standbeeld is er voor hem neergezet. Trots en standvastig kijkt hij voor zich uit. Wát een held! … dus niet.

Het heeft lang geduurd voor we met elkaar hardop durven te erkennen dat een aanzienlijk deel van onze nationale helden grote schoften blijken te zijn. Hun roem kwam door roof en plundering tot stand, door slavernij. Ja, hun roem en daarmee onze rijkdom ging dan over lijken. Soms duurde het eeuwen voor we de andere kant van die roem zagen.

Het wordt een boeiende les!

Prijs: 180,- per twee op één dag

UitvoerderPeter Huppes

Beschikb. totBeschikbaar tot01-07-2022

LocatieIn school

ThemaNiet beschikbaar

SeizoenNiet beschikbaar

Prijsindicatie€ 90,-

Duur1:30

LesstofvervangendNee

In ieder sprookje zit een verhaal

Een sprookje vertellen is zó leuk! En het is nog veel leuker, fijner en nuttiger wanneer de kinderen al tijdens de vertelling kunnen reageren, om daar als verteller weer op in te gaan. Zo komt behalve het verhaal...

In ieder sprookje zit een verhaal

Een sprookje vertellen is zó leuk! En het is nog veel leuker, fijner en nuttiger wanneer de kinderen al tijdens de vertelling kunnen reageren, om daar als verteller weer op in te gaan. Zo komt behalve het verhaal ook de betekenis tot leven.

Met plaatjes op het digi-bord en een open- en beeldende vertelstijl en een vleugje humor duikt de verteller samen met de kinderen zo’n verhaal in. Hij acteert er op los en zij genieten van zijn spel. Met hetzelfde gemak is hij even de jaloerse Stiefmoeder of is hij de dwerg Bloosje; net zo verlegen en lief, en het lijkt wel of hij blosjes op zijn wangen heeft.

En omdat u uw groep het beste kent, mag u als leerkracht dát sprookje kiezen dat er aan uw groep verteld gaat worden. Of u laat de verteller kiezen.

De selectie

Assepoester, Roodkapje, Jip en Janneke; het zijn heerlijke verhalen! Maar ook de minder bekende figuren als Blauwbaard, Valentino de Kikker en de Prinses op de Erwt zouden een vaste plek in onze Sprookjes-canon moeten hebben.

Groep 1-2-(3)

De nieuwe kleren van de keizer

Het lelijke jonge eendje

De Prinses op de erwt

Valentino de Kikker

Het rode steentje

De drie sinaasappels

De Kikkerprins

Jip en Janneke

Groep 3-4-(5)

De nieuwe kleren van de keizer

Blauwbaard

Roodkapje

Koning Lijsterbaard

Het rode steentje

Het lelijke jonge eendje

Assepoester

Sneeuwwitje

Emancipatorisch

Om allerlei emancipatorische redenen is het soms een goed idee om het verhaal een beetje aan te passen. Het is ook heel leuk. Met veel genoegen wordt het dan het verhaal van de PRINS op de Erwt! U kunt bij uw aanvraag aangeven of u dat liever niet heeft.

De schrijvers

Peter vertelt de verhalen in de moderne versie zoals ze door verschillende schrijvers zijn opgeschreven. Jacques Vriens, Annie M.G. Schmidt, Thé Tjong-Khing, Burny Bos; al deze verteller-schrijvers hervertellen de verhalen vlot, met een heerlijke lichte toon, en veel humor.

Hoe lang duurt de vertelling en wat kost het?

Voor groep 1-2 een half uur. Voor groep 3-5 een uur.

Nodig: digibord

Kosten: ½ uur € 75,- 1 uur € 125,- 1½ € 165,- 2uur € 200,-

UitvoerderPeter Huppes

Beschikb. totBeschikbaar tot30-06-2022

LocatieIn school

ThemaNiet beschikbaar

SeizoenNiet beschikbaar

Prijsindicatie€ 75,-

Duur0:30

LesstofvervangendNee

Een vrolijke kindervoorstelling over ‘vriendjes-worden’

Op een prachtige ochtend roeit vissertje Bas in zijn bootje, midden op het meer, tegen een toren op: “Huh?! Een toren, hier?! Da’s raar! Stond die hier al?”
Terwijl hij zich van verbazing nog...

Een vrolijke kindervoorstelling over ‘vriendjes-worden’

Op een prachtige ochtend roeit vissertje Bas in zijn bootje, midden op het meer, tegen een toren op: “Huh?! Een toren, hier?! Da’s raar! Stond die hier al?”
Terwijl hij zich van verbazing nog achter zijn oren krabt, klinkt een liedje van boven uit de toren. "Wie zingt daar? ... Hallo! Is daar iemand?!”
Is daar iemand? Nou en of. Het is een Prinses, die zelf de toren gebouwd heeft. En nu klaarzit met kopjes thee en versgebakken koekjes. "Kom je boven Vissertje Bas?!”
Maar na drie rondjes om de toren te zijn geroeid roept Vissertje Bas: “Eh Prinses van de Toren, heeft u misschien ook ergens een trappetje, of een deur???”
De Prinses verschiet van kleur: “Een trappetje? … oepsie, vergeten!”
Teleurgesteld ziet de Prinses vissertje Bas wegroeien: “Dag Bas… (snik)”
En het was juist zo’n leuk vissertje.

Hoe kunnen ze nou vriendjes worden? Het lijkt helemaal mis te lopen… Maar gelukkig; voor alles is een oplossing! Aan het eind van het sprookje roeien een glunderende Prinses en Bas samen, over het grote meer. Eind goed al goed, natuurlijk!

Vriendjes zijn
Zoekt niet iedereen een vriendje die jou net zo leuk vindt als jij haar? Of hem? Maar is er wel zo’n vriendje? Vindt die ander jou óók zo leuk? Soms is vriendschap sluiten ook een beetje eng.

Dit sprookje laat kinderen zien dat het af en toe ook moeilijk is in je leven. Maar dat je vaak zelf de kracht hebt om problemen te overwinnen.
Troost, hoop, kracht, zelfinzicht: kinderen leren veel van sprookjes. Maar dan moet je ze wel doorvertellen. En dat doen we!

Sprookjes zijn onze geschiedenis

Sprookjes zijn een belangrijk deel van onze geschiedenis. Sprookjes vertellen onze kinderen over de grote wereld. Over de Pracht ervan, maar net zo goed over De Grote Gevaren…
Annie M.G. Schmidt schreef het Rapunzel sprookje op de haar bekende, bijna brutale manier om naar ‘Prinses in de Toren’.

De acteurs Peter en Michelle zingen, spelen en dansen dit vrolijke sprookje van de Prinses in de Toren tot leven.

Met de kinderen de vloer op!

Theatermakers Peter en Michelle nemen meteen na de uitvoering de kinderen mee de vloer op, om ook dat vrolijke dansje te doen en ook dat vissers-liedje te zingen. Een feestelijke afsluiting.

Op één dag 1x spelen 250,-, 2x spelen 350,-, 3x spelen 425,-

UitvoerderPeter Huppes

Beschikb. totBeschikbaar tot01-07-2022

LocatieIn school

ThemaNiet beschikbaar

SeizoenNiet beschikbaar

Dans domeinNiet beschikbaar

Drama domeinBeleven

Muziek domeinNiet beschikbaar

Prijsindicatie€ 250,-

Duur1:00

LesstofvervangendNee

Volg Collage

Almeerse kunst en cultuur in beeld