Meld je aan voor de nieuwsbrief van Collage

toestemming

Volg Collage

 
 
 
 
 
 
cover photo

dans in school

dans in school

Algemene informatie

Contactgegevens

Contactpersoon

Naam: Karin Lucassen

Email: karin@dansinschool.nl

Activiteitenoverzicht Account overzicht

Nog twee jaar maar dan is het weer zover! Vrijdag 24 juli 2020 gaan de Olympische zomerspelen van start in Tokyo. Dansen in Arena is speciaal ontwikkeld voor de Olympische periode maar kan natuurlijk ook prima op een ander moment. Sport en dans...

Nog twee jaar maar dan is het weer zover! Vrijdag 24 juli 2020 gaan de Olympische zomerspelen van start in Tokyo. Dansen in Arena is speciaal ontwikkeld voor de Olympische periode maar kan natuurlijk ook prima op een ander moment. Sport en dans zijn nauw met elkaar verwant maar toch ook behoorlijk verschillend. Uitblinken in een bepaalde sport of als danser vereist talent en training om de techniek te leren controleren. Sport en dans hebben opvallende woorden gemeen die soms letterlijk en soms overdrachtelijk voor beide disciplines gelden: hindernissen nemen, en leren vallen en opstaan. Winnen en verliezen lijkt vanzelfsprekend maar ook dat moet je leren als ook teamspirit en samenwerken is voor teamsporters en dansers belangrijk.

beeldende opdracht Dansen in Arena
Gaande de dag bereiden we de leerlingen zich voor op de presentatie die het karakter draagt van een openingsceremonie. De ‘jonge atleten’ leiden we ceremonieel de arena in. De dansen waar de leerlingen overdag aan werken zijn een dansante verbeelding van o.a. de hierboven genoemde begrippen. Atleten moeten hun lichaam ook rust gunnen vandaar een beeldende opdracht tussendoor onderdeel vormt van de ceremoniële eindpresentatie voor alle supporters.

Dit project is geschikt voor de hele school. De prijsindicatie is voor een school met 10 klassen. Neem voor een prijsopgave op maat contact op met Karin: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 22 02 92 49

 

dansen in de arena

PO Gr. 1/2, 3/4, 5/6, 7/8

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot01-01-2020

LocatieIn school

Themasportdag

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

Nog twee jaar maar dan is het weer zover! Vrijdag 24 juli 2020 gaan de Olympische zomerspelen van start in Tokyo. Dansen in Arena is speciaal ontwikkeld voor de Olympische periode maar kan natuurlijk ook prima op een ander moment. Sport en dans...

Nog twee jaar maar dan is het weer zover! Vrijdag 24 juli 2020 gaan de Olympische zomerspelen van start in Tokyo. Dansen in Arena is speciaal ontwikkeld voor de Olympische periode maar kan natuurlijk ook prima op een ander moment. Sport en dans zijn nauw met elkaar verwant maar toch ook behoorlijk verschillend. Uitblinken in een bepaalde sport of als danser vereist talent en training om de techniek te leren controleren. Sport en dans hebben opvallende woorden gemeen die soms letterlijk en soms overdrachtelijk voor beide disciplines gelden: hindernissen nemen, en leren vallen en opstaan. Winnen en verliezen lijkt vanzelfsprekend maar ook dat moet je leren als ook teamspirit en samenwerken is voor teamsporters en dansers belangrijk.

beeldende opdracht Dansen in Arena
Gaande de dag bereiden we de leerlingen zich voor op de presentatie die het karakter draagt van een openingsceremonie. De ‘jonge atleten’ leiden we ceremonieel de arena in. De dansen waar de leerlingen overdag aan werken zijn een dansante verbeelding van o.a. de hierboven genoemde begrippen. Atleten moeten hun lichaam ook rust gunnen vandaar een beeldende opdracht tussendoor onderdeel vormt van de ceremoniële eindpresentatie voor alle supporters.

Dit project is geschikt voor de hele school. De prijsindicatie is voor een school met 10 klassen. Neem voor een prijsopgave op maat contact op met Karin: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 22 02 92 49

dansen in de arena

SO 4-6 jaar, 6-8 jaar, 8-10 jaar, 10-12 jaar, 14-16 jaar

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot01-01-2020

LocatieIn school

Themasportdag

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

De werelddans door de eeuwen heen ziet er telkens anders uit maar de aanleiding is vaak dezelfde namelijk samen iets vieren. Aan het hof van de Franse Lodewijken werd heel voornaam gedanst. Terwijl de plattelandsbevolking in meer galopachtige...

De werelddans door de eeuwen heen ziet er telkens anders uit maar de aanleiding is vaak dezelfde namelijk samen iets vieren. Aan het hof van de Franse Lodewijken werd heel voornaam gedanst. Terwijl de plattelandsbevolking in meer galopachtige bewegingen fraaie cirkels danste. En in Amerika dansten ze op de muziek van Elvis de rock and roll en nu dansen we ‘streetwise’.

Een lakei uit de Franse hoftijd neemt ons mee door de geschiedenis van de dans wereldwijd. Op welke muziek en hoe werd er gedanst? In klassikale workshops werken de leerlingen aan een dansstuk voor de wervelende eindpresentatie. Iedere groep maakt bovendien een perkamentrol met daarop de kenmerken uit de periode van de betreffende dansstijl.

Dit project is geschikt voor de hele school!

“Even een bedankje voor de geweldige dag en avond gisteren. Mijn complimenten hoe jullie alle kinderen tot dans weten te krijgen. Kinderen waarvan ik dacht: wat gaat dat worden met dansen, stonden gisteren een hoofdrol te spelen. Geweldig.”Gea Hoekstra, Corlaer Daltonschool in Nijkerk

Dit project bestellen?
Overleg met onze projectcoördinator Karin Lucassen om de mogelijkheden
door te spreken: mobiel 06 220 792 49 of e-mail. De prijsindicatie is gebaseerd op een school met 10 groepen.

dansend door de tijd

PO Gr. 1/2, 3/4, 5/6, 7/8

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot20-12-2019

LocatieIn school

Themadans en geschiedenis

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

De werelddans door de eeuwen heen ziet er telkens anders uit maar de aanleiding is vaak dezelfde namelijk samen iets vieren. Aan het hof van de Franse Lodewijken werd heel voornaam gedanst. Terwijl de plattelandsbevolking in meer galopachtige...

De werelddans door de eeuwen heen ziet er telkens anders uit maar de aanleiding is vaak dezelfde namelijk samen iets vieren. Aan het hof van de Franse Lodewijken werd heel voornaam gedanst. Terwijl de plattelandsbevolking in meer galopachtige bewegingen fraaie cirkels danste. En in Amerika dansten ze op de muziek van Elvis de rock and roll en nu dansen we ‘streetwise’.

Een lakei uit de Franse hoftijd neemt ons mee door de geschiedenis van de dans wereldwijd. Op welke muziek en hoe werd er gedanst? In klassikale workshops werken de leerlingen aan een dansstuk voor de wervelende eindpresentatie. Iedere groep maakt bovendien een perkamentrol met daarop de kenmerken uit de periode van de betreffende dansstijl.

Dit project is geschikt voor de hele school!

“Even een bedankje voor de geweldige dag en avond gisteren. Mijn complimenten hoe jullie alle kinderen tot dans weten te krijgen. Kinderen waarvan ik dacht: wat gaat dat worden met dansen, stonden gisteren een hoofdrol te spelen. Geweldig.”Gea Hoekstra, Corlaer Daltonschool in Nijkerk

Dit project bestellen?
Overleg met onze projectcoördinator Karin Lucassen om de mogelijkheden
door te spreken: mobiel 06 220 792 49 of e-mail. De prijsindicatie is gebaseerd op een school met 10 groepen.

dansend door de tijd

SO 4-6 jaar, 6-8 jaar, 8-10 jaar, 10-12 jaar, 14-16 jaar

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot20-12-2019

LocatieIn school

Themadans en geschiedenis

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

De canon in beweging
Dit project werd door Cultuurnetwerk onderscheiden met de derde prijs voor het beste educatieve erfgoedproject.

“Het was een heel leuk project, dynamisch en vrolijk. Knap hoe het venster Michiel de Ruyter echt in beweging werd...

De canon in beweging
Dit project werd door Cultuurnetwerk onderscheiden met de derde prijs voor het beste educatieve erfgoedproject.

“Het was een heel leuk project, dynamisch en vrolijk. Knap hoe het venster Michiel de Ruyter echt in beweging werd gebracht. Voor herhaling vatbaar!”
– Nellie Laan, ASVO school in Amsterdam

Veel vensters zijn spannende inspiratiebronnen voor onze dansdocenten die zij vertalen in choreografische patronen en dans. Zoals onze strijd tegen het water dat terugkomt in de vensters over de Beemster en de Deltawerken. We hebben dynamische dansen gemaakt over vervoer en de industrialisatie. Maar we hebben ook de lastiger vensters gepakt zoals het aangrijpende verhaal over de Kinderarbeid die zo lang vanzelfsprekend was in onze samenleving. En natuurlijk komen de karakters uit de boeken van Annie M.G. Schmidt langs: Abeltje, Floddertje en Pluk en… in een fraaie theatrale dans.

Wij hebben niet alle 50 venters gevat maar wel heel veel. Onze docenten geven opdrachten en werken samen met de leerlingen een dans uit die ze aan het eind van de dag presenteren in de vorm van een voorstelling aan familie en vrienden van de leerlingen. Ook een beeldende opdracht vormt onderdeel van de projectdag. Voor leerlingen is het een bijzondere danservaring die ervoor zorgt dat ze hun ‘venster’ nooit meer vergeten. Doel van het project is om de cognitieve kennis ook in een ander deel van de jonge hersenen te laten beklijven.

Overleg met onze projectcoördinator Karin Lucassen over de vensters.

Uitvoerderdans in school

Beschikb. totBeschikbaar tot31-12-2019

LocatieIn school

ThemaDans

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

De canon in beweging
Dit project werd door Cultuurnetwerk onderscheiden met de derde prijs voor het beste educatieve erfgoedproject.

“Het was een heel leuk project, dynamisch en vrolijk. Knap hoe het venster Michiel de Ruyter echt in beweging werd...

De canon in beweging
Dit project werd door Cultuurnetwerk onderscheiden met de derde prijs voor het beste educatieve erfgoedproject.

“Het was een heel leuk project, dynamisch en vrolijk. Knap hoe het venster Michiel de Ruyter echt in beweging werd gebracht. Voor herhaling vatbaar!”
– Nellie Laan, ASVO school in Amsterdam

Veel vensters zijn spannende inspiratiebronnen voor onze dansdocenten die zij vertalen in choreografische patronen en dans. Zoals onze strijd tegen het water dat terugkomt in de vensters over de Beemster en de Deltawerken. We hebben dynamische dansen gemaakt over vervoer en de industrialisatie. Maar we hebben ook de lastiger vensters gepakt zoals het aangrijpende verhaal over de Kinderarbeid die zo lang vanzelfsprekend was in onze samenleving. En natuurlijk komen de karakters uit de boeken van Annie M.G. Schmidt langs: Abeltje, Floddertje en Pluk en… in een fraaie theatrale dans.

Wij hebben niet alle 50 venters gevat maar wel heel veel. Onze docenten geven opdrachten en werken samen met de leerlingen een dans uit die ze aan het eind van de dag presenteren in de vorm van een voorstelling aan familie en vrienden van de leerlingen. Ook een beeldende opdracht vormt onderdeel van de projectdag. Voor leerlingen is het een bijzondere danservaring die ervoor zorgt dat ze hun ‘venster’ nooit meer vergeten. Doel van het project is om de cognitieve kennis ook in een ander deel van de jonge hersenen te laten beklijven.

Overleg met onze projectcoördinator Karin Lucassen over de vensters.

Holland Danst

SO 4-6 jaar, 6-8 jaar, 8-10 jaar, 10-12 jaar, 14-16 jaar

Uitvoerderdans in school

Beschikb. totBeschikbaar tot31-12-2019

LocatieIn school

ThemaDans

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

DEC19
Een warm en gezellig winterfeest.
In bijna alle oude culturen met koude winters en lange nachten werd midwinter gevierd. De Romeinen, de Vikingen, de Germanen, de Mongolen en de Inuit vierden ieder op hun eigen manier de langste nacht van het...

DEC19
Een warm en gezellig winterfeest.
In bijna alle oude culturen met koude winters en lange nachten werd midwinter gevierd. De Romeinen, de Vikingen, de Germanen, de Mongolen en de Inuit vierden ieder op hun eigen manier de langste nacht van het jaar en daarmee heetten ze allemaal welkom aan een nieuw begin, nieuw leven, nieuwe energie, nieuwe inzichten en vooral welkom aan het licht. Voor Christenen is het Kerstfeest het hoogtepunt van het jaar maar voor veel andere religies heeft de Kerst een minder prominente kleur en zijn juist andere religieuze feesten het hoogtepunt. Vandaar dat wij met dit project kiezen voor de meer overkoepelende symboliek van het licht.

Licht vormt de aanleiding voor een warm en gezellig midwinterfeest: met verhalen, met muziek, met een wensboom en met heel veel dans op aansprekende muziek, want dan krijgen we het weer een beetje warm.

In één dag werken we samen naar een feestelijke presentatie voor ouders, familie en vrienden van de leerlingen. Vanuit het overkoepelende thema licht hebben we een reeks onderwerpen in samenhang geselecteerd die we als basis gebruiken voor de verschillende dansen die de leerlingen gaan leren en die allemaal te maken hebben met het thema licht: tradities, verhalen, rituelen, vriendschap, het vuur en de kou en natuurlijk een vrededans. Onze choreografen/docenten hebben op basis van deze onderwerpen nieuwe dansen ontwikkeld op basis van hedendaagse dans waarbij ze elementen uit de werelddans gebruiken. Vanzelfsprekend op aansprekende muziek die past bij de koudste maanden van het jaar.

En nu maar hopen dat het gaat sneeuwen!

Dit project is geschikt voor de hele de school bel of mail met Karin voor een prijsopgave. Onderstaande indicatie is gebaseerd op 10 groepen .

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot01-01-2020

LocatieIn school

Themakerstviering

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

DEC19
Een warm en gezellig winterfeest.
In bijna alle oude culturen met koude winters en lange nachten werd midwinter gevierd. De Romeinen, de Vikingen, de Germanen, de Mongolen en de Inuit vierden ieder op hun eigen manier de langste nacht van het...

DEC19
Een warm en gezellig winterfeest.
In bijna alle oude culturen met koude winters en lange nachten werd midwinter gevierd. De Romeinen, de Vikingen, de Germanen, de Mongolen en de Inuit vierden ieder op hun eigen manier de langste nacht van het jaar en daarmee heetten ze allemaal welkom aan een nieuw begin, nieuw leven, nieuwe energie, nieuwe inzichten en vooral welkom aan het licht. Voor Christenen is het Kerstfeest het hoogtepunt van het jaar maar voor veel andere religies heeft de Kerst een minder prominente kleur en zijn juist andere religieuze feesten het hoogtepunt. Vandaar dat wij met dit project kiezen voor de meer overkoepelende symboliek van het licht.

Licht vormt de aanleiding voor een warm en gezellig midwinterfeest: met verhalen, met muziek, met een wensboom en met heel veel dans op aansprekende muziek, want dan krijgen we het weer een beetje warm.

In één dag werken we samen naar een feestelijke presentatie voor ouders, familie en vrienden van de leerlingen. Vanuit het overkoepelende thema licht hebben we een reeks onderwerpen in samenhang geselecteerd die we als basis gebruiken voor de verschillende dansen die de leerlingen gaan leren en die allemaal te maken hebben met het thema licht: tradities, verhalen, rituelen, vriendschap, het vuur en de kou en natuurlijk een vrededans. Onze choreografen/docenten hebben op basis van deze onderwerpen nieuwe dansen ontwikkeld op basis van hedendaagse dans waarbij ze elementen uit de werelddans gebruiken. Vanzelfsprekend op aansprekende muziek die past bij de koudste maanden van het jaar.

En nu maar hopen dat het gaat sneeuwen!

Dit project is geschikt voor de hele de school bel of mail met Karin voor een prijsopgave. Onderstaande indicatie is gebaseerd op 10 groepen .

LICHT

SO 4-6 jaar, 6-8 jaar, 8-10 jaar, 10-12 jaar, 14-16 jaar

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot01-01-2020

LocatieIn school

Themakerstviering

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

Volg Collage

Almeerse kunst en cultuur in beeld