Meld je aan voor de nieuwsbrief van Collage

toestemming

Volg Collage

 
 
 
 
 
 
cover photo

dans in school

dans in school

Algemene informatie

Dans in school ontwikkelt, regisseert en produceert dansprojecten voor het basis, voortgezet en speciaal onderwijs. Het leerproces van de leerlingen staat centraal. We maken één- en meerdaagse projecten en op verzoek creëren we op maat. Maar een partnerschap voor een aantal jaren kan ook.

Dansen en bewegen is plezier; de beste basis om te leren!

Contactgegevens

Contactpersoon

Naam: Karin Lucassen

Email: karin@dansinschool.nl

Activiteitenoverzicht Account overzicht

Nog twee jaar maar dan is het weer zover! Vrijdag 24 juli 2020 gaan de Olympische zomerspelen van start in Tokyo. Dansen in Arena is speciaal ontwikkeld voor de Olympische periode maar kan natuurlijk ook prima op een ander moment. Sport en dans...

Nog twee jaar maar dan is het weer zover! Vrijdag 24 juli 2020 gaan de Olympische zomerspelen van start in Tokyo. Dansen in Arena is speciaal ontwikkeld voor de Olympische periode maar kan natuurlijk ook prima op een ander moment. Sport en dans zijn nauw met elkaar verwant maar toch ook behoorlijk verschillend. Uitblinken in een bepaalde sport of als danser vereist talent en training om de techniek te leren controleren. Sport en dans hebben opvallende woorden gemeen die soms letterlijk en soms overdrachtelijk voor beide disciplines gelden: hindernissen nemen, en leren vallen en opstaan. Winnen en verliezen lijkt vanzelfsprekend maar ook dat moet je leren als ook teamspirit en samenwerken is voor teamsporters en dansers belangrijk.

beeldende opdracht Dansen in Arena
Gaande de dag bereiden we de leerlingen zich voor op de presentatie die het karakter draagt van een openingsceremonie. De ‘jonge atleten’ leiden we ceremonieel de arena in. De dansen waar de leerlingen overdag aan werken zijn een dansante verbeelding van o.a. de hierboven genoemde begrippen. Atleten moeten hun lichaam ook rust gunnen vandaar een beeldende opdracht tussendoor onderdeel vormt van de ceremoniële eindpresentatie voor alle supporters.

Dit project is geschikt voor de hele school. De prijsindicatie is voor een school met 10 klassen. Neem voor een prijsopgave op maat contact op met Karin: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 22 02 92 49

 

dansen in de arena

PO Gr. 1/2, 3/4, 5/6, 7/8

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot01-01-2020

LocatieIn school

Themasportdag

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

Nog twee jaar maar dan is het weer zover! Vrijdag 24 juli 2020 gaan de Olympische zomerspelen van start in Tokyo. Dansen in Arena is speciaal ontwikkeld voor de Olympische periode maar kan natuurlijk ook prima op een ander moment. Sport en dans...

Nog twee jaar maar dan is het weer zover! Vrijdag 24 juli 2020 gaan de Olympische zomerspelen van start in Tokyo. Dansen in Arena is speciaal ontwikkeld voor de Olympische periode maar kan natuurlijk ook prima op een ander moment. Sport en dans zijn nauw met elkaar verwant maar toch ook behoorlijk verschillend. Uitblinken in een bepaalde sport of als danser vereist talent en training om de techniek te leren controleren. Sport en dans hebben opvallende woorden gemeen die soms letterlijk en soms overdrachtelijk voor beide disciplines gelden: hindernissen nemen, en leren vallen en opstaan. Winnen en verliezen lijkt vanzelfsprekend maar ook dat moet je leren als ook teamspirit en samenwerken is voor teamsporters en dansers belangrijk.

beeldende opdracht Dansen in Arena
Gaande de dag bereiden we de leerlingen zich voor op de presentatie die het karakter draagt van een openingsceremonie. De ‘jonge atleten’ leiden we ceremonieel de arena in. De dansen waar de leerlingen overdag aan werken zijn een dansante verbeelding van o.a. de hierboven genoemde begrippen. Atleten moeten hun lichaam ook rust gunnen vandaar een beeldende opdracht tussendoor onderdeel vormt van de ceremoniële eindpresentatie voor alle supporters.

Dit project is geschikt voor de hele school. De prijsindicatie is voor een school met 10 klassen. Neem voor een prijsopgave op maat contact op met Karin: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 22 02 92 49

dansen in de arena

SO 4-6 jaar, 6-8 jaar, 8-10 jaar, 10-12 jaar, 14-16 jaar

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot01-01-2020

LocatieIn school

Themasportdag

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

Dansen voor de camera
In het project Dansen voor de Camera maken leerlingen zelf een dansfilm. Ze maken zelf de bewegingsfrases en dat filmen ze ook zelf, onder leiding van een dans- en cameradocent.
De bewegingsfrases zijn geïnspireerd op de...

Dansen voor de camera
In het project Dansen voor de Camera maken leerlingen zelf een dansfilm. Ze maken zelf de bewegingsfrases en dat filmen ze ook zelf, onder leiding van een dans- en cameradocent.
De bewegingsfrases zijn geïnspireerd op de dagelijkse vak-gerelateerde handelingen van de leerlingen: kokshandelingen, timmerhandelingen of bv kappershandelingen.
In 2008 genomineerd voor de filmeducatieprijs
Voor leerlingen op het VMBO T of Havo of VWO gaat het om school-gerelateerde handelingen: rennen, jas ophangen, fiets vastzetten, boeken uit de tas halen, enz.
Leerlingen maken de bewegingen dansant, maken daar frases van, kiezen muziek en een locatie in de school. Ze kijken kritisch mee naar de opnamen en geven elkaar aanwijzingen op het gebied van kadrering, de inhoud en uitvoering van de scène.
Tussendoor leggen we begrippen uit en gaan we het gesprek aan met leerlingen over beweging, dans en film. Het uiteindelijke resultaat is een korte film van een paar minuten. De film gaat 2 weken later in première op school.

Dit project bestellen?
Overleg met onze projectcoördinator Karin Lucassen om de mogelijkheden door te spreken, via mobiel 06 220 792 49 of e-mail, aan de hand van het aantal deelnemende groepen wordt een prijs berekend.

dansen voor de camera

VO VMBO, HAVO, Atheneum

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot01-01-2020

LocatieIn school

Themadansfilm

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

De werelddans door de eeuwen heen ziet er telkens anders uit maar de aanleiding is vaak dezelfde namelijk samen iets vieren. Aan het hof van de Franse Lodewijken werd heel voornaam gedanst. Terwijl de plattelandsbevolking in meer galopachtige...

De werelddans door de eeuwen heen ziet er telkens anders uit maar de aanleiding is vaak dezelfde namelijk samen iets vieren. Aan het hof van de Franse Lodewijken werd heel voornaam gedanst. Terwijl de plattelandsbevolking in meer galopachtige bewegingen fraaie cirkels danste. En in Amerika dansten ze op de muziek van Elvis de rock and roll en nu dansen we ‘streetwise’.

Een lakei uit de Franse hoftijd neemt ons mee door de geschiedenis van de dans wereldwijd. Op welke muziek en hoe werd er gedanst? In klassikale workshops werken de leerlingen aan een dansstuk voor de wervelende eindpresentatie. Iedere groep maakt bovendien een perkamentrol met daarop de kenmerken uit de periode van de betreffende dansstijl.

Dit project is geschikt voor de hele school!

“Even een bedankje voor de geweldige dag en avond gisteren. Mijn complimenten hoe jullie alle kinderen tot dans weten te krijgen. Kinderen waarvan ik dacht: wat gaat dat worden met dansen, stonden gisteren een hoofdrol te spelen. Geweldig.”Gea Hoekstra, Corlaer Daltonschool in Nijkerk

Dit project bestellen?
Overleg met onze projectcoördinator Karin Lucassen om de mogelijkheden
door te spreken: mobiel 06 220 792 49 of e-mail. De prijsindicatie is gebaseerd op een school met 10 groepen.

dansend door de tijd

PO Gr. 1/2, 3/4, 5/6, 7/8

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot20-12-2019

LocatieIn school

Themadans en geschiedenis

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

De werelddans door de eeuwen heen ziet er telkens anders uit maar de aanleiding is vaak dezelfde namelijk samen iets vieren. Aan het hof van de Franse Lodewijken werd heel voornaam gedanst. Terwijl de plattelandsbevolking in meer galopachtige...

De werelddans door de eeuwen heen ziet er telkens anders uit maar de aanleiding is vaak dezelfde namelijk samen iets vieren. Aan het hof van de Franse Lodewijken werd heel voornaam gedanst. Terwijl de plattelandsbevolking in meer galopachtige bewegingen fraaie cirkels danste. En in Amerika dansten ze op de muziek van Elvis de rock and roll en nu dansen we ‘streetwise’.

Een lakei uit de Franse hoftijd neemt ons mee door de geschiedenis van de dans wereldwijd. Op welke muziek en hoe werd er gedanst? In klassikale workshops werken de leerlingen aan een dansstuk voor de wervelende eindpresentatie. Iedere groep maakt bovendien een perkamentrol met daarop de kenmerken uit de periode van de betreffende dansstijl.

Dit project is geschikt voor de hele school!

“Even een bedankje voor de geweldige dag en avond gisteren. Mijn complimenten hoe jullie alle kinderen tot dans weten te krijgen. Kinderen waarvan ik dacht: wat gaat dat worden met dansen, stonden gisteren een hoofdrol te spelen. Geweldig.”Gea Hoekstra, Corlaer Daltonschool in Nijkerk

Dit project bestellen?
Overleg met onze projectcoördinator Karin Lucassen om de mogelijkheden
door te spreken: mobiel 06 220 792 49 of e-mail. De prijsindicatie is gebaseerd op een school met 10 groepen.

dansend door de tijd

SO 4-6 jaar, 6-8 jaar, 8-10 jaar, 10-12 jaar, 14-16 jaar

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot20-12-2019

LocatieIn school

Themadans en geschiedenis

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

De Uitdaging én de Uitdaging Sport
Ons oudste project voor het VO. Vooral geschikt voor de eerste drie klassen van het VO. Uitgangspunt is elkaar uitdagen in moves, stunts en solo’s. Na een gezamenlijke warming-up doet elke groep een intensieve...

De Uitdaging én de Uitdaging Sport
Ons oudste project voor het VO. Vooral geschikt voor de eerste drie klassen van het VO. Uitgangspunt is elkaar uitdagen in moves, stunts en solo’s. Na een gezamenlijke warming-up doet elke groep een intensieve workshop onder leiding van een dansdocent. Tijdens de presentatie zijn de leerlingen elkaars publiek. Welke dans wint de battle?

“Ik heb genoten; was soms ontroerd en voelde regelmatig kippenvel […] Heel grote complimenten voor het enthousiasme, de professionaliteit en betrokkenheid van alle dansdocenten!”OSG De Meergronden

De Uitdaging Sport
Het concept van De Uitdaging is bewezen en heeft ons docententeam geïnspireerd om een nieuwe Uitdaging te maken rondom de sport. Op spannende (film)muziek hebben we aan sport gerelateerde thema’s vertaald naar een reeks dynamische dansen.
De teamsport hebben we bijvoorbeeld gevangen in een basketbal/streetdance dans. De vechtsport in een spannende battle van dansante Aziatische en Zuid Amerikaanse vechtsporten. En de atletiek wordt verbeeld in snelle patronen en estafettes. En zo hebben we zes nieuwe dansen gechoreografeerd.
De dag begint met een gezamenlijke warming up in een gevarieerde ‘sportdans’.
De leerlingen presenteren aan het eind van de dag aan elkaar ook in de vorm van een battle. Het gejoel is graadmeter voor de winst!

Dit project bestellen?
Overleg met onze projectcoördinator Karin Lucassen om de mogelijkheden door te spreken, 06 220 792 49 of e-mail

De prijsindicatie is gebaseerd op 5 groepen.
project informatie:
•U ontvangt van ons een informatiemap via e-mail.
•De projectleider neemt contact met u op om de details door te spreken.
•We komen rond 09.00 uur voorrijden met alle spullen: techniek en rekwisieten.
•De presentatie/voorstelling is ’s middags of ’s avonds. Een continurooster is geen probleem.
•We geven de dansworkshops in de leslokalen.
•De presentatie/voorstelling is in een gymzaal of zeer ruime aula.
•De prijs is afhankelijk van het aantal deelnemende groepen. Onze projecten komen soms in aanmerking voor een subsidie. Informeer bij het plaatselijke centrum voor de kunsten of de cultuurambtenaar van de gemeente.

De Uitdaging / De uitdaging sport

VO VMBO, HAVO, Atheneum

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot01-01-2020

LocatieIn school

Themadans

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

De canon in beweging
Dit project werd door Cultuurnetwerk onderscheiden met de derde prijs voor het beste educatieve erfgoedproject.

“Het was een heel leuk project, dynamisch en vrolijk. Knap hoe het venster Michiel de Ruyter echt in beweging werd...

De canon in beweging
Dit project werd door Cultuurnetwerk onderscheiden met de derde prijs voor het beste educatieve erfgoedproject.

“Het was een heel leuk project, dynamisch en vrolijk. Knap hoe het venster Michiel de Ruyter echt in beweging werd gebracht. Voor herhaling vatbaar!”
– Nellie Laan, ASVO school in Amsterdam

Veel vensters zijn spannende inspiratiebronnen voor onze dansdocenten die zij vertalen in choreografische patronen en dans. Zoals onze strijd tegen het water dat terugkomt in de vensters over de Beemster en de Deltawerken. We hebben dynamische dansen gemaakt over vervoer en de industrialisatie. Maar we hebben ook de lastiger vensters gepakt zoals het aangrijpende verhaal over de Kinderarbeid die zo lang vanzelfsprekend was in onze samenleving. En natuurlijk komen de karakters uit de boeken van Annie M.G. Schmidt langs: Abeltje, Floddertje en Pluk en… in een fraaie theatrale dans.

Wij hebben niet alle 50 venters gevat maar wel heel veel. Onze docenten geven opdrachten en werken samen met de leerlingen een dans uit die ze aan het eind van de dag presenteren in de vorm van een voorstelling aan familie en vrienden van de leerlingen. Ook een beeldende opdracht vormt onderdeel van de projectdag. Voor leerlingen is het een bijzondere danservaring die ervoor zorgt dat ze hun ‘venster’ nooit meer vergeten. Doel van het project is om de cognitieve kennis ook in een ander deel van de jonge hersenen te laten beklijven.

Overleg met onze projectcoördinator Karin Lucassen over de vensters.

Uitvoerderdans in school

Beschikb. totBeschikbaar tot31-12-2019

LocatieIn school

ThemaDans

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

De canon in beweging
Dit project werd door Cultuurnetwerk onderscheiden met de derde prijs voor het beste educatieve erfgoedproject.

“Het was een heel leuk project, dynamisch en vrolijk. Knap hoe het venster Michiel de Ruyter echt in beweging werd...

De canon in beweging
Dit project werd door Cultuurnetwerk onderscheiden met de derde prijs voor het beste educatieve erfgoedproject.

“Het was een heel leuk project, dynamisch en vrolijk. Knap hoe het venster Michiel de Ruyter echt in beweging werd gebracht. Voor herhaling vatbaar!”
– Nellie Laan, ASVO school in Amsterdam

Veel vensters zijn spannende inspiratiebronnen voor onze dansdocenten die zij vertalen in choreografische patronen en dans. Zoals onze strijd tegen het water dat terugkomt in de vensters over de Beemster en de Deltawerken. We hebben dynamische dansen gemaakt over vervoer en de industrialisatie. Maar we hebben ook de lastiger vensters gepakt zoals het aangrijpende verhaal over de Kinderarbeid die zo lang vanzelfsprekend was in onze samenleving. En natuurlijk komen de karakters uit de boeken van Annie M.G. Schmidt langs: Abeltje, Floddertje en Pluk en… in een fraaie theatrale dans.

Wij hebben niet alle 50 venters gevat maar wel heel veel. Onze docenten geven opdrachten en werken samen met de leerlingen een dans uit die ze aan het eind van de dag presenteren in de vorm van een voorstelling aan familie en vrienden van de leerlingen. Ook een beeldende opdracht vormt onderdeel van de projectdag. Voor leerlingen is het een bijzondere danservaring die ervoor zorgt dat ze hun ‘venster’ nooit meer vergeten. Doel van het project is om de cognitieve kennis ook in een ander deel van de jonge hersenen te laten beklijven.

Overleg met onze projectcoördinator Karin Lucassen over de vensters.

Holland Danst

SO 4-6 jaar, 6-8 jaar, 8-10 jaar, 10-12 jaar, 14-16 jaar

Uitvoerderdans in school

Beschikb. totBeschikbaar tot31-12-2019

LocatieIn school

ThemaDans

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

Een warm en gezellig winterfeest.
In bijna alle oude culturen met koude winters en lange nachten werd midwinter gevierd. De Romeinen, de Vikingen, de Germanen, de Mongolen en de Inuit vierden ieder op hun eigen manier de langste nacht van het jaar...

Een warm en gezellig winterfeest.
In bijna alle oude culturen met koude winters en lange nachten werd midwinter gevierd. De Romeinen, de Vikingen, de Germanen, de Mongolen en de Inuit vierden ieder op hun eigen manier de langste nacht van het jaar en daarmee heetten ze allemaal welkom aan een nieuw begin, nieuw leven, nieuwe energie, nieuwe inzichten en vooral welkom aan het licht. Voor Christenen is het Kerstfeest het hoogtepunt van het jaar maar voor veel andere religies heeft de Kerst een minder prominente kleur en zijn juist andere religieuze feesten het hoogtepunt. Vandaar dat wij met dit project kiezen voor de meer overkoepelende symboliek van het licht.

Licht vormt de aanleiding voor een warm en gezellig midwinterfeest: met verhalen, met muziek, met een wensboom en met heel veel dans op aansprekende muziek, want dan krijgen we het weer een beetje warm.

In één dag werken we samen naar een feestelijke presentatie voor ouders, familie en vrienden van de leerlingen. Vanuit het overkoepelende thema licht hebben we een reeks onderwerpen in samenhang geselecteerd die we als basis gebruiken voor de verschillende dansen die de leerlingen gaan leren en die allemaal te maken hebben met het thema licht: tradities, verhalen, rituelen, vriendschap, het vuur en de kou en natuurlijk een vrededans. Onze choreografen/docenten hebben op basis van deze onderwerpen nieuwe dansen ontwikkeld op basis van hedendaagse dans waarbij ze elementen uit de werelddans gebruiken. Vanzelfsprekend op aansprekende muziek die past bij de koudste maanden van het jaar.

En nu maar hopen dat het gaat sneeuwen!

Dit project is geschikt voor de hele de school bel of mail met Karin voor een prijsopgave. Onderstaande indicatie is gebaseerd op 10 groepen .

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot01-01-2020

LocatieIn school

Themakerstviering

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

Een warm en gezellig winterfeest.
In bijna alle oude culturen met koude winters en lange nachten werd midwinter gevierd. De Romeinen, de Vikingen, de Germanen, de Mongolen en de Inuit vierden ieder op hun eigen manier de langste nacht van het jaar...

Een warm en gezellig winterfeest.
In bijna alle oude culturen met koude winters en lange nachten werd midwinter gevierd. De Romeinen, de Vikingen, de Germanen, de Mongolen en de Inuit vierden ieder op hun eigen manier de langste nacht van het jaar en daarmee heetten ze allemaal welkom aan een nieuw begin, nieuw leven, nieuwe energie, nieuwe inzichten en vooral welkom aan het licht. Voor Christenen is het Kerstfeest het hoogtepunt van het jaar maar voor veel andere religies heeft de Kerst een minder prominente kleur en zijn juist andere religieuze feesten het hoogtepunt. Vandaar dat wij met dit project kiezen voor de meer overkoepelende symboliek van het licht.

Licht vormt de aanleiding voor een warm en gezellig midwinterfeest: met verhalen, met muziek, met een wensboom en met heel veel dans op aansprekende muziek, want dan krijgen we het weer een beetje warm.

In één dag werken we samen naar een feestelijke presentatie voor ouders, familie en vrienden van de leerlingen. Vanuit het overkoepelende thema licht hebben we een reeks onderwerpen in samenhang geselecteerd die we als basis gebruiken voor de verschillende dansen die de leerlingen gaan leren en die allemaal te maken hebben met het thema licht: tradities, verhalen, rituelen, vriendschap, het vuur en de kou en natuurlijk een vrededans. Onze choreografen/docenten hebben op basis van deze onderwerpen nieuwe dansen ontwikkeld op basis van hedendaagse dans waarbij ze elementen uit de werelddans gebruiken. Vanzelfsprekend op aansprekende muziek die past bij de koudste maanden van het jaar.

En nu maar hopen dat het gaat sneeuwen!

Dit project is geschikt voor de hele de school bel of mail met Karin voor een prijsopgave. Onderstaande indicatie is gebaseerd op 10 groepen .

LICHT

SO 4-6 jaar, 6-8 jaar, 8-10 jaar, 10-12 jaar, 14-16 jaar

UitvoerderNiet beschikbaar

Beschikb. totBeschikbaar tot01-01-2020

LocatieIn school

Themakerstviering

Prijsindicatie€ 2.500,-

DuurVolledige dag

LesstofvervangendNee

Volg Collage

Almeerse kunst en cultuur in beeld